:: دوره 26، شماره 2 - ( 6-1402 ) ::
جلد 26 شماره 2 صفحات 63-46 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه روشی برای شارژ هوشمند تطبیقی باتری لیتیوم ـ یون در خودروهای الکتریکی با در نظرگیری منافع مشترکین و شرکت بهره‌بردار شبکه توزیع
حسین دهقان ، جواد شکرالهی مغانی ، علیرضا خوش‌سعادت3 خوش‌سعادت ، محمد عابدینی*
، dr_m_abedini@yahoo.com
چکیده:   (369 مشاهده)
در بیشتر پژوهش­های مرتبط با برنامه­ریزی شارژ خودروهای الکتریکی، توان ایستگاه شارژ خودرو یا عددی ثابت و یا عددی پیوسته فرض می­شود. در حالی که سازوکار واقعی ایستگاه­های شارژ این گونه نیست. نگاه ایده­آل گرایانه به روند شارژ و تأثیر آن بر شبکه برق، باعث سادگی بهینه­سازی شارژ هماهنگ شده اما در عمل، افزایش تلفات درونی باتری، کاهش عمر باتری، و اختلاف میان نتایج شبیه سازی و پیاده­سازی عملی را به دنبال دارد. با افزایش نفوذ خودروهای الکتریکی، لزوم نزدیکی روش­های شارژ به دنیای واقعی بیشتر شده ­است. بر این اساس، با توجه به جزئیات فنی روش شارژ و رفتار غیرخطی باتری خودرو در سطوح شارژ و نرخ شارژ، در این مقاله سعی شده که روشی تطبیقی، با در نظرگیری منافع مشترکین و شرکت بهره­بردار ارائه شود. در ابتدا روش شارژ جریان تطبیقی باتری لیتیوم ـ یونی مدل­سازی شده که در آن با توجه به مقاومت درونی باتری در هر بازه، مقدار جریان شارژ به طور معکوس تغییر می­کند تا کمترین تلفات باتری بدست آید. سپس از این مدل برای شارژ هوشمند خودروهای الکتریکی با درنظرگیری منافع مشترکین (کاهش هزینه­های شارژ) و شرکت بهره­برداری شبکه توزیع (پیک­سایی شبکه) در یک شبکه با 37 باس استفاده می­شود. نتایج، کارایی مدل پیشنهادی در کاهش تلفات درونی باتری خودروها، کاهش هزینه کل شارژ، و کاهش پیک بار شبکه نشان می­دهد.
 
واژه‌های کلیدی: شارژ تطبیقی باتری لیتیوم ـ یونی، شارژ هماهنگ هوشمند خودروی الکتریکی، تلفات درونی باتری، پیک‌سایی.
متن کامل [PDF 1163 kb]   (126 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فن آوري هاي نوين انرژي هاي تجديد ناپذير
دریافت: 1402/2/12 | پذیرش: 1402/9/18 | انتشار: 1402/6/31


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 2 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها